Τα επεισόδια που έγιναν την προηγούμενη σεζόν στα ελληνικά ποδοσφαιρικά γήπεδα, απέδειξαν ότι συνεχίζουν να είναι μια από τις μεγαλύτερες πληγές στον ελληνικό αθλητισμό. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι για πρώτη φορά και οι τέσσερις «μεγάλοι» του ελληνικού ποδοσφαίρου θα ξεκινήσουν τη νέα σεζόν με κεκλεισμένων θυρών τα παιχνίδια τους.
Χαρακτηριστικότερο όλων όσων διαδραματίστηκαν την προηγούμενη σεζόν στα γήπεδα της χώρας, ήταν ο τελικός του Κυπέλλου Ελλάδας στον Βόλο. Από όσα συνέβησαν στο Πανθεσσαλικό από τύχη δεν είχαμε νεκρό, ωστόσο δεν είχαν περάσει και πολλές ημέρες από τότε που ένας 24χρονος Κύπριος οπαδός του ΠΑΟΚ έχασε τη ζωή του σε περιστατικό που διαδραματίστηκε μακριά από κάποιο γήπεδο.
Το φαινόμενο δεν είναι τωρινό. Ουσιαστικά, ανέκαθεν υπήρχαν και στο εξωτερικό και στην Ελλάδα διαμάχες με φόντο τον αθλητισμό και κυρίως το λαοφιλέστερο άθλημα, το ποδόσφαιρο. Από τις πρώτες εποχές των πιο δημοφιλών ελληνικών συλλόγων, καταγράφονται περιστατικά βίας. Αλλά, ο κύκλος της έντασης ανέβηκε επικίνδυνα τη δεκαετία του 80’, όταν ξεκίνησε η εποχή του χουλιγκανισμού. Από εκεί έρχεται και αυτή η άγνωστη στο ευρύ κοινό ιστορία…
Από τότε που η τηλεόραση μπήκε για τα καλά στη ζωή των Ελλήνων, το αγγλικό ποδόσφαιρο «βομβάρδιζε» τις οθόνες τους. Δεν είναι τυχαίο που σχεδόν κάθε Έλληνας ποδοσφαιρόφιλος έχει στις αγαπημένες του ομάδες και μια αγγλική. Όμως, από το Νησί δεν κληροδοτήθηκε μόνο η αγάπη για το άθλημα, αλλά και τα κατάλοιπα γύρω από αυτό. Οι Άγγλοι χούλιγκανς ήταν στα… φόρτε τους στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και στις αρχές του ’80, με τη «μόδα» να φτάνει και στα μέρη μας. Ο χουλιγκανισμός συστήθηκε για τα καλά σαν κίνημα στα εγχώρια το 1981, με τα βίαια επεισόδια στη Νέα Φιλαδέλφεια, στον τελικό Κυπέλλου (πώς τα φέρνει η μοίρα) μεταξύ Ολυμπιακού και ΠΑΟΚ, με τους «ερυθρόλευκους» να επικρατούν με 3-1.
Το ακόμη πιο παράδοξο στην ιστορία ήταν ότι οι ποδοσφαιριστές των δύο ομάδων αγωνίστηκαν στον τελικό φορώντας μαύρα περιβραχιόνια, οι μεν του Ολυμπιακού πενθώντας τα θύματα της τραγωδίας της Θύρας 7 και οι δε Θεσσαλονικείς εις μνήμην του προπονητή της ομάδας, Γκιούλα Λόραντ, που ξεψύχησε από ανακοπή στον πάγκο της ομάδας τρεις εβδομάδες νωρίτερα. Όμως, αυτό δεν τους πτόησε. Μάλιστα, αυτή ήταν η πρώτη μετάδοση τελικού Κυπέλλου από την ΕΡΤ (δεν υπήρχε τότε η ιδιωτική τηλεόραση) σε έγχρωμη κάλυψη.
Η ταινία «Κάτω τα χέρια από τα νιάτα» γνωστή και ως «Χούλιγκανς» σε σκηνοθεσία του Κώστα Καραγιάννη και σενάριο του Γιώργου Μυλωνά προσπάθησε να προσεγγίσει το ζήτημα του χουλιγκανισμού στην Ελλάδα, με τρόπο, ωστόσο, που πολύ χαρακτήρισαν λανθασμένο. Σε μια κινηματογραφική προσπάθεια που ο όρος cult είναι πλήρως αντιπροσωπευτικός, παρουσιάζεται η διαμάχη οργανωμένων οπαδών του Ολυμπιακού και της ΑΕΚ, η οποία υποκινούταν από κάποια παράκεντρα ναζιστικών ομάδων. Πρωταγωνιστής είναι ένας νεαρός, ο οποίος μπλέκει σε μία ομάδα χούλιγκανς και μένει παράλυτος μετά από μία συμπλοκή. Ο πατέρας του, προσπαθώντας να βρει τι συμβαίνει, ανακαλύπτει πως πίσω από τους νεαρούς οπαδούς κρύβεται η εν λόγω ναζιστική οργάνωση!
Ήταν η ταινία στην οποία ο Γιάννης Μπέζος έκανε τα πρώτα βήματα της καριέρας του, σε δεύτερο ρόλο, ενώ η Κατιάνα Μπαλανίκα, που είχε πρωταγωνιστικό ρόλο, σαγήνευσε με τη σέξι παρουσία της, έστω και από τον ρόλο της κακιάς. Πρωταγωνιστές ήταν επίσης οι Γιώργος Πετρόχειλος, Άγης Γυφτόπουλος, Στηβ Ντούζος, Πέτρος Ζαρκάδης και Λιάνα Θάνου.
Οι οργανωμένοι της ΑΕΚ είχαν (ή βρήκαν) έναν επιπλέον λόγο για να μην συγκινηθούν με το μήνυμα του φιλμ. Ήταν και ο λόγος για τον οποίο η πρεμιέρα της στον κινηματογράφο Rex δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, λόγω σοβαρών επεισοδίων που εκτυλίχθηκαν στον κινηματογράφο και έξω από αυτόν.
Όπως εξιστορεί στο newsbeast.gr ο Γιώργος, υποστηρικτής της Ένωσης, ο οποίος συμμετείχε στη ματαίωση της προβολής, «είχε μόλις βγει αυτή η ταινία και έλεγε σε μια σκηνή “τι σου κάνω ΑΕΚάρα μου” και κάτι τέτοια. Και τα πήραμε στο κρανίο, σαν πιτσιρικάδες που ήμασταν τότε. Και πετάει ένας την ιδέα και λέει “παίζει στο Rex η ταινία και εκεί μαζεύονται Ολυμπιακοί. Πάμε;”. Και απαντάμε κι εμείς “και δεν πάμε”!».
Αυτό ήταν. «Έγινε του Κουτρούλη ο γάμος. Φύγανε μέχρι και περίπτερα έξω από τον κινηματογράφο. Γης μαδιάμ! Και ήταν αρκετοί αυτοί που συμμετείχαν. Καμιά πενηνταριά άτομα αυτοί (σ.σ. οι οπαδοί του Ολυμπιακού), άλλοι τόσοι κι εμείς (σ.σ. οι οπαδοί της ΑΕΚ) και έγινε… πόλεμος. Εκείνη την εποχή ήταν από τα πιο σοβαρά επεισόδια που αφορούσαν οπαδούς».
Όμως, πώς έμαθαν οι οπαδοί της ΑΕΚ το σπόιλερ για την επίμαχη σκηνή; «Δεν ξέρω από πού το είχαν μάθει οι δικοί μας. Εμείς ακούσαμε τον έναν από αυτούς να προτείνει “δεν πάμε να τους κάνουμε ένα… μαρς;”. Και η ταινία πέρασε στην πραγματικότητα… «Τα είχαμε πάρει κιόλας, γιατί έδειχναν στην ταινία ότι οι σύνδεσμοι αυτοί είναι ναζιστικές οργανώσεις και λέγαμε “μα καλά, τι λένε;”. Τέτοιο ξύλο ήταν πρωτοφανές. Έξω από σινεμά κιόλας, δεν είχε γίνει κάτι ανάλογο».
Σχετικά με το εάν είχε συλλήψεις, ο Γιώργος απαντά: «Είχε τρεις-τέσσερις δικούς μας και έναν-δύο από αυτούς. Ήταν από τα πρώτα επεισόδια στην Ελλάδα που είχαν τόσο μεγάλη έκταση».
Η αλήθεια είναι ότι η συγκεκριμένη κινηματογραφική παραγωγή παρουσίαζε τους συγκεκριμένους οπαδούς της ΑΕΚ ως υπερβολικά κακούς. Όπως έχει ακουστεί και σε ιντερνετική εκπομπή που σχολιάζει ταινίες, «οι ΑΕΚτσήδες είναι τόσο κακοί που πατάνε στα σφουγγαρισμένα της μάνας σου»! Ωστόσο, αυτοί που αποφάσισαν να κάνουν το «ντου» στο Rex δεν το γνώριζαν. «Όχι, όχι, αυτό δεν το είχαμε μάθει. Απλώς κάποιος μας “σφύριξε” ότι στο Rex προβάλλεται αυτή η ταινία, που είχε τη συγκεκριμένη σκηνή. Μας είπαν ότι θα είναι και οι Ολυμπιακοί εκεί και είπαμε να πάμε να τους πλακώσουμε. Γι’ αυτούς τους δύο λόγους πήγαμε».
Εκτός από το γεγονός ότι η ταινία αυτή προβλήθηκε πάνω στην έξαρση του χουλιγκανισμού στην Ελλάδα, ήρθε και σε μια εποχή που η τραγωδία της Θύρας 7 ήταν ακόμη «νωπή». Ήταν λογικό, να… ερεθίζει τα συναισθήματα του κόσμου λίγο παραπάνω. Οπότε, έμοιαζε με μονόδρομο οι «κιτρινόμαυροι» να εμφανίζονται πιο κακοί σε σχέση με τους «ερυθρόλευκους» οπαδούς. Είναι χαρακτηριστική η σκηνή στην οποία παίζουν «μήλα» με ένα μωρό.
«Αυτό ήταν πέρα από κάθε φαντασία. Δεν το περίμενε κανείς. Ο κόσμος έφευγε με αλαλαγμούς από τις αίθουσες. Γινόταν χαμός…», σχολιάζει ο Γιώργος. Μάλιστα, δεν ήταν μόνο στους ΑΕΚτσήδες που είχε φανεί… κάπως η ταινία. «Για εμάς δεν το συζητάμε. Αλλά, και σε κάποιους φίλους μου Ολυμπιακούς, επίσης δεν άρεσε. Καμία σχέση με τις ξένες ταινίες που έχουν πιάσει αυτήν τη θεματολογία».
Μπορεί να συνέβησαν όλα αυτά, αλλά το «Κάτω τα χέρια από τα νιάτα» άφησε τον δικό της αντίκτυπο στον κόσμο. Δεδομένα, πάντως, η σκηνή που έχει μείνει περισσότερο στον κόσμο είναι αυτή στην οποία ο Γιώργος Πετρόχειλος λέει ότι «η αλήθεια βρίσκεται στους Sex Pistols. Γκέγκε;»!
Όπως και η υποκριτική του Γιάννη Μπέζου, που παρά τον δεύτερο ρόλο, ο τρόπος με τον οποίον υποδύθηκε τον χούλιγκαν έδειξε το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του. Το παραδέχθηκε και ο άνθρωπος στον οποίον η ταινία προκάλεσε αυτήν την ακραία αντίδραση. «Εγώ προσωπικά γέλαγα με τον Μπέζο, που έκανε τον ΑΕΚτσή και είναι άρρωστος Ολυμπιακός».
Για το εάν υπήρχε κάποια κίνηση από πλευράς οπαδών της ΑΕΚ για να διαμαρτυρηθούν σε σχέση με το πώς τους παρουσίαζαν, ή εάν υπήρχε αντίδραση από οπαδούς τους Ολυμπιακού, απάντησε: «Όχι. Η μόνη μας αντίδραση ήταν με το “ντου” στο σινεμά». Μια κίνηση που οι «ερυθρόλευκοι» οπαδοί «δεν την περίμεναν. Τότε δεν ήταν τόσο υποψιασμένα τα πράγματα, όπως είναι τώρα. Ήταν αλλιώς… Τώρα έχουν ξεφύγει. Εγώ δεν πήγα καν στον Βόλο (σ.σ. στον φετινό τελικό Κυπέλλου). Τι να πας να κάνεις; Πλέον βγαίνουν μαχαίρια, κουμπούρια και άλλα… Είπαμε! Τότε είχε μπουνιές και κανένα κεφάλι ανοιγμένο, αλλά δεν βγάζαμε μαχαίρια. Εμείς τουλάχιστον, δεν πηγαίναμε να σκοτώσουμε. Πηγαίναμε πάντα με τα χέρια».
Πηγή: Daily-News.GR